Jaman gemiyen neng Negara Barat ana teori arsitektur sing
ngomonga form follow function sing
maksude lamona wujud wangunan/umah kuwe ngetutna maring kagunan utawa manfangat
wangunan umah kuwe. Wangunan nggo toko kuwe kudu beda karo wangunan nggo pasar.
Wangunan nggo kantor kuwe beda karo wangunan restoran. Semana uga wangunan nggo
losmen kuwe beda karo wangunan nggo pomahan biasa.
Kejaba kuwe, wangunan umah kuwe beda-beda gemantung
sekang kahanan alam sekubenge. Alam Indonesia sing neng sekiwe tengene garis
katulistiwa beda karo alam neng Eropah utawane neng Negara Arab. Mulane
wangunan, mligine wujud payon umah beda-beda antarane umah neng Indonesia,
Eropah utawane Arab.
Sejatine teori arsitektur sing ngomonga wujud wangunan ngetutna
kagunan kuwe ora mung ana neng Negara Barat thok. Neng Indonesia mligine neng
tlatah tanah Jawa lan lewih mligi maning neng tlatah Jawa Tengah. Semana uga
neng tlatah Banyumas kene.
Sejan-jane kit jaman
kuna makuna wong Jawa ya wis mbedak-mbedakna wujud payon wangunan sing
penganggone ya beda-beda miturut butuhe. Sing baku wujud payon wangunan ana
enem (6) werna ya kuwe:
1. Payon panggang pe,
sing biasane denggo nggo panggonan pegawean sing cilik-cilikan, ora akeh wong
sing megawe neng kono lan ora deinepi, umpamane bango, mbuh neng pasar (madeg
bareng-bareng) utawane madeg dhewekan neng pinggir dalan, gubug neng sawah
utawane kandhang kewan. Kanti payon lewih dhuwur sesisih dadi keton endi ngarep
lan endi mburine. Payon panggang pe teyeng deabakna maring ngarep apa dena meng
mburi nganggo payon emperan utawane ganggong (konsol) dadi payon gedhang selirang utawa cere gancet.
2. Payon srotong, sing
biasa denggo mayoni wangunan umah neng laladan karang pradesan utawa neng kota
wis molahi arang anane. Payon srotongan kuwe kena dearani megarane payon
panggang pe sepasang detambah emperan neng ngarep utawa neng mburi utawane neng
ngarep karo neng mburi. Kanti tambahan payon kuwe wangunan dadi tambah amba lan
teyeng depilah-pilah dadi pirang senthong gemantung butuhe, lan kahanan
kesugihane sing duwe umah. Umah srotong mesthi ana tutup keonge lan ora ilok
angger tutup keong kuwe ora depasang mbok nggo liwat Bethara Kala nggoleti
bocah kalang.
3. Payon limasan, pancen
wangun payon limasan kuwe neng tlatah Banyumas kena dearani arang utawa madan
langka. Umah payon limasan kuwe ora ana tutup keonge merga deganti karo
sepasang empyak utawa rangken segi-3. Wujud baku payon limasan kuwe ana rangken
4, ngarep, mburi, kiwe karo tengen. Kanggone wong sing duwe kuwe wong sing madan
sugih umah payon limasan teyeng
deambakna karo emperan neng ngarep, mburi lan/utawa sisih kiwe apa tengen.
4. Umah tikelan, sing
cara wetane desebut joglo kuwe umah sing mertandhakna sing duwe kuwe wong
sugih, penggedhe utawa wong sing deormati. Desuyudi neng tangga teparo. Merga
butuh panggonan sing amba, jembar, mulane degawe umah payon tikelan. Wangune
meh kaya limasan tapi lewih dhuwur. Umume umah tikelan nganggo empyak 8 (wolu)
ningen wong sing sugih gawe umah tikelan kanti empyak 12 (rolas). Biasane umah
payon tikelan kuwe denggo nggo bale utawa pendhapa, alias panggonan nggo
rembugan utawa musawarah. Tapi dhong taun 1980an masyarakat kenang penyakit
“latah”, payon tikelan ora mung denggo nggo payon bale, ningen uga
wangunan-wangunan cilik (pos kamling, gerbang utawa gapura malah gutul cungkub)
uga degawe tikelan.
5. Payon tajug kuwe
payon lancip ora papak kaya payon umah tikelan. Payon tajug biasane nggo mayoni
mesjid utawa langgar. Lanciping payon tajug dekarepna nggo tumuju maring Gusti
Allah sing manggon neng kana ndhuwur. Sing dadi inyong bingung kuwe pendapa
Kabupaten Banyumas karo pendapa Wakil Bupati Banyumas koh nganggo payon tajug
dudu payon tikelan utawa joglo.
6. Wangunan trajumas,
kuwe wangunan cagak (saka) nenem (6), telu neng ngarep lan telu maning neng
mburine, sing degandheng karo penglari meng ngiwe-nengen lan pengeret meng
ngarep mburi. Kanti gandhengan penglari, saka telu kuwe memper timbangan emas
utawa traju emas. Wangunan trajumas kuwe mligi nggo cungkub neng kuburan, sing
filosofine jare nglambangna lamona mbesuke neng akherat lakune menungsa
nalikane egin urip bakal detimbang-timbang ala lan becike.
Umah srotong sing wis
molahi langka mligine neng kota
Tidak ada komentar:
Posting Komentar